Pàgina d'inici Castellano | English  
   
  Documents
  Hemeroteca - Reportatges
 
 
Agència d'Energia de Barcelona
Pla de Millora Energètica de Barcelona (PMEB)
Ordenança Solar Tèrmica (OST)
Sensibilització energètica
Actuacions energètiques

Hemeroteca
Notícies
Reportatges
Entrevistes
Articles d'opinió
Bones pràctiques

  Reportatge juliol-agost 2005
     
  ZeroC02: una iniciativa per conèixer i reduir el nostre impacte sobre el clima  
     
 

ZeroCO2 és un projecte que s’ha posat en marxa amb la voluntat de facilitar, de forma senzilla i a través d’una pàgina web, la reducció de les emissions a l’atmosfera de diòxid de carboni (CO2), un dels principals gasos causants de l’efecte hivernacle. Ideat amb la voluntat d’esdevenir una eina útil per lluitar contra el canvi climàtic, ZeroCO2 pretén aconseguir que ciutadans, empreses i entitats puguin saber, des de casa i mitjançant internet, quines emissions de CO2 generen i com neutralitzar-les.

Aquest projecte és una iniciativa conjunta de dues ONGs, la Fundació Natura de Barcelona i la Fundación Ecología y Desarrollo de Saragossa, que compta amb el suport dels ajuntaments de Barcelona i de Saragossa, del Centro de Recursos Ambientales de Navarra, i de l’INCAE, un centre de formació de Costa Rica especialitzat en desenvolupament.

 
 

 

 
  La posada en marxa de la web de ZeroCO2 ha coincidit amb l’entrada en vigor del protocol de Kyoto –que regula l’emissió de gasos d’efecte hivernacle–, i respon al convenciment que “el canvi climàtic i els seus efectes sobre l’activitat humana són uns dels majors problemes ambientals actuals i un repte per a la nostra civilització”. Així, segons Francesc Giró, director de Fundació Natura, “per aturar el canvi climàtic hem de reduir globalment la concentració de gasos d’efecte hivernacle, i per assolir-ho hem d’actuar ja, reduint les nostres emissions i neutralitzant-les a través de projectes de desenvolupament net”.

Per aconseguir aquesta fita, la web de ZeroC02 ofereix informació sobre el canvi climàtic, eines per comptabilitzar les emissions de CO2, consells i mesures per a l’estalvi energètic, i mecanismes per compensar l’impacte del CO2 emès a l’atmosfera. L’objectiu central d’aquesta iniciativa es que tant persones com entitats es converteixin en neutres en carboni, és a dir, que el balanç de les seves emissions i compensacions sigui zero.
 
     
   
     
  La comptabilització d’emissions  
     
 

ZeroCO2 ofereix tres calculadores diferents per a què l’usuari pugui saber en quina mesura contribueix a les emissions globals de diòxid de carboni en el transcurs de les seves activitats quotidianes. Aquestes calculadores permeten conèixer les emissions derivades del consum elèctric i de calefacció a habitatges i oficines; saber les emissions produïdes per l’ús del nostre automòbil, tenint en compte la potència i tipus de vehicle, així com el tipus de combustible; i calcular el diòxid de carboni originat pels nostres desplaçaments en avió gràcies a una llista de més de 200 aeroports d’arreu del món per calcular directament les emissions de CO2 entre els aeroports d’origen i destí.

Així, podem saber que un habitatge o una oficina que consumeixin 10.000 kWh anuals generen una emissió de 5 tones de CO2; que recórrer 10.000 Km amb un cotxe d’entre 90 i 120 CV i motor de benzina provoca una emissió d’1’7 tones de CO2; i que un vol d’anada i tornada entre Barcelona i Madrid emet a l’atmosfera una mitja de 400Kg de CO2 per persona.

 
     
  La reducció d’emissions  
     
 

Una altra de les eines que ofereix la web de ZeroCO2 és una sèrie de fitxes informatives que ens indiquen com reduir les nostres emissions de CO2, tant en l’àmbit domèstic com a la feina. A més, la majoria d’aquestes fitxes aporten dades numèriques que permeten comptabilitzar aquestes reduccions.

En aquestes fitxes es tracten qüestions com l’etiquetatge energètic en electrodomèstics, l’ús de la calefacció o de l’aire condicionat, el consum de paper, la il•luminació o els equips informàtics.

A través d’aquest recurs s’explica, per exemple, que un bon aïllament de les portes i les finestres ens permet estalviar fins a un 10% d’energia, o que dutxar-se enlloc de banyar-se, a més de representar un considerable estalvi d’aigua, es tradueix en una diferència en emissions anuals propera a 300 kg de CO2, pel menor ús d’aigua calenta.
 
     
  La compensació d’emissions  
     
  Però malgrat aquests consells, molt difícilment ens resultarà possible reduir les nostres emissions totalment a zero. És per això que ZeroCO2 ofereix la possibilitat de participar en projectes de desenvolupament net per compensar les nostres emissions de gasos d’efecte hivernacle mitjançant projectes de reducció i absorció d’emissions en països en vies de desenvolupament. Així, la quantitat de CO2 emès per nosaltres a l’atmosfera es re-equilibra mitjançant un projecte que evita emetre CO2 en un tercer país.

Per exemple, si una comunitat camperola de Nicaragua que emet 2.000 tones anuals de CO2 per produir electricitat amb gas-oil passés a produir aquesta electricitat amb energia solar, estalviaria 2.000 tones de CO2 d’emissió a l’atmosfera. Un altre exemple seria el de captació de CO2 mitjançant la recuperació de boscos, com el projecte que promou ZeroCO2 a “Los Santos”, Costa Rica. Els arbres plantats en aquest projecte captaran fins a 50.000 tones de CO2 i milloraran les condicions de vida de 163 comunitats rurals y petites explotacions agrícoles de la regió.

A partir de l’entrada en vigor del protocol de Kyoto, aquestes tones de CO2 són certificades segons la metodologia de la ONU, i poden ser comercialitzades en el mercat global de CO2. Així, aquest tipus de projectes finançats per països desenvolupats i duts a terme a països en vies de desenvolupament, amb l’objectiu de complir una sèrie de criteris socials i ambientals i reduir el nivell d’emissions de gasos d’efecte hivernacle, es troba en el marc del Protocol de Kyoto, i s’anomena Mecanismes de Desenvolupament Net (CDM en anglès).

Ara, gràcies a la web de ZeroCO2, podem dur a terme la compensació d’emissions directament a través d’internet, mitjançant un sistema de pagament on-line. El preu per tona compensada és de 10€, i s’ofereix la possibilitat de compensar la quantitat que l’usuari desitgi o bé per packs d’1 tona, de 2’5 o de 5.
 
     
   
     
  Serveis  
     
  Finalment, amb la convicció que “l’atmosfera no és responsabilitat única de les empreses i instal•lacions industrials afectades pel Protocol Kyoto”, i que “els problemes globals com el canvi climàtic exigeixen respostes per part de tots els actors socials i econòmics”, ZeroCO2 ofereix una sèrie de serveis –a més de les eines i consells descrits abans– dirigits a empreses, administracions públiques, i entitats no lucratives, com la implantació de processos i eines per a la comptabilització d’emissions; l’elaboració de la memòria d’emissions; opcions per a la compensació d’emissions a través de la participació en projectes CDM; i el disseny i la comercialització de productes i serveis neutres en carboni.

Properament, l’Ajuntament de Barcelona i l’Agència d’Energia de Barcelona signaran un conveni de col•laboració amb Fundació Natura amb la finalitat d’impulsar l’actuació dels ciutadans, organitzacions i empreses de la nostra ciutat en la lluita contra el canvi climàtic mitjançant el programa “ZeroCO2, iniciativa per la cura del clima”.

Així, a través d’aquest acord s’informarà sobre les causes del canvi climàtic i s’oferirà la possibilitat, a la ciutadania i a les organitzacions, de lluitar contra l’escalfament global mitjançant la reducció de consums energètics, el canvi cap a les energies netes, la neutralització de les emissions de CO2, i la creació d’una xarxa d’organitzacions que facin efectiva aquesta lluita contra el canvi climàtic.
 
     
     
  Més informació: ZeroCO2, iniciativa per la cura del clima  
     
 
       
    Llistat de Reportatges  
       
       
Centre d'Informació de l'Agència: Pg. Salvat Papasseit, 1 · 08003 Barcelona · Tel. 93 256 44 30 · agencia@barcelonaenergia.cat